0

Niciun produs în coș.

Cum să te angajezi în publicitate

Am citit mii de CV-uri. Am avut zeci, poate sute de discuții de angajare. Am lucrat cu sute de oameni. Am văzut ce aplicații funcționează, ce interviuri cuceresc, ce colegi reușesc. Dacă vrei să lucrezi la Creație într-o agenție de publicitate, iată câteva sfaturi.

 

  1. CV

Fă-l cât mai detaliat. De cel puțin 5 pagini. Cu cât e mai lung cu atât mai bine. Cei de la HR nu citesc niciodată CV-urile scurte.

Nu trebuie să fie la cerință. Dacă se cer doi ani experiență și tu n-ai niciunul, trimite-l oricum. Poate când o să-ți citească CV-ul, o să-și dea seama că cerința aia cu doi ani e o prostie.

Nici meseria nu contează. Dacă ai lucrat ca agent de vânzări, postul ăla de copywriter senior e ca și al tău. Trimite deci CV-ul, neapărat.

Nu te obosii să scri corect gramatical. Și dacă mnânci o literă, nu e grav. Nu e nimeni atent l-a detali, i-ar angajatorii e și ei oamni. Important e să vadă că eș băiat deștept.

Adaugă toate detaliile importante despre tine, cum ar fi ”hobby-uri” sau ”permis de conducere”. Toate contează.

Asumă-ți toate proiectele pe lângă care ai trecut vreodată. Spune că sunt ale tale. Oricum a fost un efort de echipă, și puteai să ai și tu ideea aia.

 

  1. Scrisoare de intenție / cover letter

Neapărat să scrii ”sunt foarte creativ și voi aduce mare valoare echipei dumneavoastră”. Eu i-am angajat pe toți care mi-au scris asta, mi-am dat seama că aveam mare nevoie de oameni foarte creativi care să aducă valoare echipei mele. Și n-am de unde să știu că ești creativ dacă nu-mi spui.

E foarte bine să începi scrisoarea cu o replică irezistibilă de genul ”Nu mai reușești să fii creativ? Eu te voi salva!”. Directorii de creație își doresc foarte mult să-i salveze cineva când nu mai reușesc să fie creativi, așa că ești ca și angajat.

Scrisoarea de intenție trebuie să fie și ea lungă. Dacă scrii mult, înseamnă că ești muncitor și prolific. Iar oamenii vor să citească, doar de aia au dat anunț de angajare.

E foarte important să insiști să te cheme la interviu. Îi poți șantaja ușor cu vizionarea portofoliului. Vor fi nevoiți să te cheme ca să-ți vadă lucrările. Iar față în față, chiar dacă nu ai cine știe ce work, vor fi cuceriți de personalitatea ta.

 

  1. Portofoliu

Dacă nu ai deloc experiență pentru un post de copywriter, aruncă aici tot ce ai scris vreodată, de la compunerile din școala generală, epigrama dintr-a cincea, biletul din liceu către bunica. Tot, absolut tot, fără nicio selecție, că le aleg ei pe cele care le plac.

Dacă nu ai deloc experiență ca art director sau designer, atașează un desen făcut de tine – orice, o prințesă, o floare sau o mâzgălitură în pix. Vor vedea că ești bun și gata, poveste de succes! Doar ți-a spus mama că ai talent.

Dacă ai experiență puțină de copy junior într-o agenție minusculă care a făcut numai broșuri, fă un zip cu toate fișierele text din folderul Work. Ca designer junior, la fel: select all –> send. Din nou, vor vedea cât de mult ai muncit, asta contează enorm.

Lucrările trebuie să aibă mult, mult text și foarte puține imagini. Preferabil, nici una.

Dacă ai un slogan de patru cuvinte, atașează și prezentarea de strategie de douăzeci de pagini cu raționalul de creație pentru cele patru cuvinte. Oamenii ard de nerăbdare să știe cum ai ajuns la ceva atât de deștept.

 

  1. Follow up

Dacă ți se dă feedback negativ cu argumente, răspunde cu o replică usturătoare, să se învețe minte. Că tu ai nevoie de un job, nu de critici de la niște șmecheri.

Dacă ți se spune că experiența ta nu este relevantă pentru postul respectiv, o bună opțiune este să implori, spunând că o să înveți foarte mult și că o să fii cel mai bun. Nu trebuie să renunți așa ușor.

Dacă nu ți se răspunde nimic, trimite la intervale regulate aplicația, până te bagă în seamă. O să-și dea seama că îți dorești foarte mult postul și te vor angaja. Toate companiile au nevoie de oameni ambițioși (ai văzut asta și în filme). Dar trebuie neapărat să trimiți aplicația de cel puțin șase ori pe an, sau ori de câte ori ai mai făcut câte o broșură.

 

  1. Interviu

Nu e nevoie să vii la fix, poți să întârzii că oricum creativii ăștia sunt niște aiuriți. Și mai bine ar fi să ajungi jumătate de oră înainte și să pui secretara să anunțe că aștepți, să vină mai repede.

Nu trebuie să ai niciun fel de portofoliu la tine. Dacă te întreabă de el, întrebi și tu ”păi nu l-ai văzut?”. Nu are rost să discutați lucrările, acum vă întâlniți ca să vorbiți despre viață, pasiuni comune și ce condiții ți se oferă.

Nu e nevoie să știi ceva despre agenția respectivă, că oricum sunt toate la fel. Iar tu ești atât de bun încât te potrivești la oricare.

La întrebarea ”de ce vrei acest post?” răspunsul cel mai bun este ”am nevoie de bani”. Cei care o duc mai rău cu banii sunt trecuți în fruntea listei.

Trebuie să fii dur și să pui cât mai multe condiții. Fii pregătit să ceri cât mai mult și să oferi cât mai puțin. Fă foarte clar să se înțeleagă că tu nu ești dispus să faci sacrificii pentru că îți respecți viața. Omul cu cearcăne din fața ta, care a fost la studio toată noaptea, va înțelege asta.

Dacă vreo lucrare nu e apreciată, găsește-ți multe scuze și dă vina pe alții. Vorbește cât mai urât despre angajator, despre colegi, despre nedreptățile vieții în general. Plânge-te despre cât de mult te-au muncit nemernicii din agenția anterioară – vei stârni compasiune și drept compensare o să ți se dea mai puțin de lucru pe mai mulți bani.

Spune-le că tu lucrezi singur, nu îți place în echipă. Directorii de creație adoră să audă asta. Ei înțeleg că oamenii geniali au cerințe mai speciale.

Mai presus de toate: păstrează o mină tristă. E și mai bine dacă e chiar sumbră – se caută oameni serioși.

 

  1. Test

Dacă ți se dă un test de creație, nu nota nimic. E treaba lor să îți dea toate cele necesare.

Rezolvă testul cu primele idei care-ți vin în minte. Așa se lucrează și în agenție, în viteză.

Scrie puține idei și multă argumentație. Argumentația multă vinde orice.

Copiază idei sau design-uri de pe net. Roagă un prieten dintr-o agenție să te ajute cu testul.

 

  1. După angajare, în agenție

Decât să fii indispensabil, mai bine invizibil. Oamenii indispensabili au mult de lucru, cei invizibili au viață ușoară.

Rezolvă superficial brief-urile de zi cu zi, ca să-ți rămână timp pentru conceptele alea proactive de premiu. Proiectele zilnice trec, premiile rămân.

Nu face decât un singur concept pe brief. Fiind genial din prima, de ce trebuie mai multe?

Dacă dai o idee genială pe an, celelalte pot fi mediocre. Genialilor li se iartă multe pentru că agențiile fac o groază de bani de pe urma lor.

Când ai două proiecte în paralel, dacă unul nu-ți iese, poți oricând să dai vina pe celălalt. E inadmisibil să ai două proiecte în paralel.

Nu fi atent la detalii, la spelling, la gramatică. Nu respecta brief-ul și termenul limită, sunt doar orientative. Nu respecta timpul celorlalți.

Păcălește sistemul cât poți de mult. Dacă programul e de la 9.30, vino la 10.00; dacă toată lumea deja vine la 10.00, vino la 10.30. Ia pauze lungi de masă. Ia-ți zi liberă să înveți pentru examen și du-te la mare. Îmbolnăvește-te mereu vinerea.

Nu accepta ușor comentarii și modificări la minunile gândite de tine. Creativii cu opinii ferme sunt cei mai căutați. Colegii tăi iubesc să lucreze cu oameni atât de hotărâți.

Dacă ai luat zece premii cu un singur proiect, ești rezolvat pe viață. Toate agențiile caută one-hit-wonders în care să arunce cu bani mulți.

Sper că te-am putut ajuta. Mult succes în carieră! 🙂

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *